- Om bredbandsbloggen
- Bredband2
- Bahnhof
- Bredbandsbolaget
- Comhem
- Internetleverantör saknas
- Tele 2 Swipnet
- Telenor
- Telia
- Länkvänner
- Comwiq
- Glocalnet
- 3 mobila bredband
- Joors
- wifog
- Hallon
- Bravo bredband
- Cookies
- Ge ditt omdöme på din bredbandsleverantör, kolla vad andra tycker.
- Boxer
- Fellos
- Halebop
- Intressanta bloggar om säkerhet på nätet.
- Intressanta bloggar om IT support
- Vimla
- Ownit Bredband
- Roliga reklamfilmer
Telenor har funnits på den svenska marknaden i drygt 10 år. Man levererar bredband både via faxmodem, adsl, fiber och 3-4G. Vad tycker du om Telenors bredband? Får du vad du betalar för? Fungerar supporten? Skriv vad du tycker. Välkommen med ditt inlägg.
Driftstörningar hittar du här>>> och telefon nummer till support är 020-222 222
[voting]
14 Responses to Telenor
Lämna ett svar Avbryt svar
Du måste vara inloggad för att skriva en kommentar.
Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.
januari 2021 M T O T F L S 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 iis.se bloggflöde
- Studerande allt mer negativa till sin egen skärmtidMer tid på internet, sämre undervisning och större missnöje med sin egen skärmtid. Internetstiftelsens rapport Svenskarna och internet 2020 visar att vårens omställning till distansundervisning har gjort de studerande mer negativa till sin digitala vardag. Inlägget Studerande allt mer negativa till sin egen skärmtid publicerades först på Internetstiftelsen.
- Svenskarnas digitala liv under pandeminHur har coronapandemin påverkat våra liv och våra digitala beteenden? Läs mer om resultaten från Svenskarna och internet 2020, hur den gjorts och hur pandemin påverkat vad vi gör på nätet. Inlägget Svenskarnas digitala liv under pandemin publicerades först på Internetstiftelsen.
- Så har internetvanorna förändrats de senaste 20 årenTillgången till internet har radikalt förändrat vårt sätt att leva och umgås. Här listar vi de förändringar som har påverkat våra internetvanor mest sedan millennieskiftet. Inlägget Så har internetvanorna förändrats de senaste 20 åren publicerades först på Internetstiftelsen.
- Så startade Sveriges äldsta undersökning om våra internetvanorI 20 år har undersökningen Svenskarna och internet sökt svaret på hur internet påverkar människor och samhället. Men hade det inte varit för en nyfiken journalist i Gävle hade undersökningen kanske aldrig blivit av. Inlägget Så startade Sveriges äldsta undersökning om våra internetvanor publicerades först på Internetstiftelsen.
- Möt desinformationsexperten Renée DiResta på InternetdagarnaRenée DiResta är en av världens ledande experter på digital propaganda och spridningen av vilseledande information på sociala nätverk. I november gästar hon Internetdagarna för att tala om hur både sant och falskt om coronaviruset frodas på nätet. Inlägget Möt desinformationsexperten Renée DiResta på Internetdagarna publicerades först på Internetstiftelsen.
- Därför är det viktigt med programmering i skolanIdag är programmering en del av läroplanen i grundskolan. Men om alla barn inte ska bli programmerare varför är det ändå så viktigt att kunna koda? Inlägget Därför är det viktigt med programmering i skolan publicerades först på Internetstiftelsen.
- Möt robotforskaren Kate Darling på InternetdagarnaKate Darling studerar den nya teknikens etiska konsekvenser, och hur samhället kan förbereda sig på AI-revolutionen. I november gästar hon Internetdagarna för att tala om det fördjupade samspelet mellan robotar och människor. Inlägget Möt robotforskaren Kate Darling på Internetdagarna publicerades först på Internetstiftelsen.
- Möt den digitala antropologen Payal Arora på InternetdagarnaPayal Arora studerar digitaliseringen hos världens fattigaste och vad som händer när nästa miljard människor tar steget ut på nätet. I november talar hon på Internetdagarna. Inlägget Möt den digitala antropologen Payal Arora på Internetdagarna publicerades först på Internetstiftelsen.
- Vad är ett demokratiskt samtal i en digital tid?De sociala plattformarna är där vi tar del av nyheter, kunskap och umgås. Det är också en plats för desinformation, propaganda och näthat. Hur säkrar vi ett demokratiskt samtal i en digital tid? Inlägget Vad är ett demokratiskt samtal i en digital tid? publicerades först på Internetstiftelsen.
- Hur säkert är ditt uppkopplade liv?I oktober genomförs den nationella kampanjen ”Tänk säkert” av Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, och Polisen. Tillsammans med samarbetspartners belyser man digital kompetens och informationssäkerhet på nätet. Inlägget Hur säkert är ditt uppkopplade liv? publicerades först på Internetstiftelsen.
- Studerande allt mer negativa till sin egen skärmtid
Hackernews
- Researchers Discover Raindrop — 4th Malware Linked to the SolarWinds Attack 19 januari, 2021
- A Set of Severe Flaws Affect Popular DNSMasq DNS Forwarder 19 januari, 2021
- FreakOut! Ongoing Botnet Attack Exploiting Recent Linux Vulnerabilities 19 januari, 2021
- New Educational Video Series for CISOs with Small Security Teams 19 januari, 2021
- Apple Removes macOS Feature That Allowed Apps to Bypass Firewall Security 18 januari, 2021
- Researchers Disclose Undocumented Chinese Malware Used in Recent Attacks 18 januari, 2021
- NSA Suggests Enterprises Use 'Designated' DNS-over-HTTPS' Resolvers 16 januari, 2021
- WhatsApp Delays Controversial 'Data-Sharing' Privacy Policy Update By 3 Months 16 januari, 2021
- Joker's Stash, The Largest Carding Marketplace, Announces Shutdown 16 januari, 2021
- Experts Uncover Malware Attacks Against Colombian Government and Companies 14 januari, 2021
news
Säkerhetsbloggen
J Vaughan Nichols
- Not another Windows interface! 12 januari, 2021
- Fast, faster, fastest: a history of supercomputers from the CDC 6600 to Fugaku 10 december, 2020
- Apple takes the Mac to the cloud 8 december, 2020
- Mass-market Windows on the cloud will be here in the spring 9 november, 2020
- DOJ's antitrust fight with Google: how we got here 20 oktober, 2020
- WTH is happening with Office 365? 13 oktober, 2020
- At this point, 5G is a bad joke 17 september, 2020
- Four operating systems: One device. How the Chromebook will become the universal laptop. 10 september, 2020
- Is Microsoft finally getting its Windows update act together? 12 augusti, 2020
- Outlook Woes: I have no email and I must scream 17 juli, 2020
computerworld
- Google to cut off other Chromium-based browsers from access to services such as Sync 19 januari, 2021
- 14 items of office equipment replaced by iPhone 19 januari, 2021
- Give Google Docs some powerful new shortcuts 19 januari, 2021
- Chrome vs. Edge vs. Firefox: Which is the best browser for business? 19 januari, 2021
- Apple Watch may help in the fight against COVID-19 18 januari, 2021
- For Microsoft’s January patches, no all-clear (yet) 18 januari, 2021
- Easing into the new year with a modest January Patch Tuesday 15 januari, 2021
- Tech event calendar 2021: Upcoming US shows, conferences, and IT expos 15 januari, 2021
- Windows 10 Insider Previews: A guide to the builds 14 januari, 2021
- Apple makes welcome change to 'Big Sur' security for Macs 14 januari, 2021
Hör telenor har köpt en massa master av tele2. Jag hjälpte till med telenors 3 g på en labtop häromveckan. Tycker det är dåligt att datorn bara får 1,4Mbit i storstan när det gäller 16 Mbit 3G. Jag ger det en tvåa.
Tycker telenor klarat sig bättre än de flesta andra bredbandsleverantörer. Jag ger dem en fyra.
Hej!
Jag gick på när en telefonförsäljare ringde mig i Juli-11 att hoppa på ett mobilt bredband hos telenor.
Jag fick inte bredbandet att fungera trots väldigt seriös supportinsatts från telenor.
Suportkillen rekomenderade mig till slut att använda mig av funktionsgarantin och skicka tillbaka grejorna.
Vilket jag gjorde i originalförpackningarna.
Idag får jag allt i retur och Telenor påstår att en innerförpackning fattas och att modemet har en repa!
Telenor menar på att jag ska skicka tillbaka allt i nyskick.
Jag har varit kund hos Telenor …alltid innan dess Europolitan, alldrig känt mig så blåst.
Leif, fick exakt samma besked från dem igår när jag lämnat tillbaka min 4G router som inte funkade alls hemma….
Hur har det gått för dig??
tack för ditt inlägg Leif, ser dock du inte klickat stjärnor eller bedömning av telenor. Ser ut som en 1:a för dig. Mvh administration.
Undrar hur det har gått för er? Har precis fått samma svar idag, att antingen ta och betala ca 3000 kr för att ersätta skadorna eller ta tillbaka utrustningen och betala månadsavgiften. Jag har klagat på dem och bett dem skicka bilder på mina repor.
Så det ska jag få svar på imorgon
Ja, enligt telenors hemsida om ångerrätt, se https://www.telenor.se/privat/kundservice/bestallningar/angerratt.html så skall du kunna skicka tillbaka grejorna inom 30 dagar. Sedan blir det lurigt telenor skriver
“Hur och när gäller ångerrätten?
Är köpet gjort via Telenor Kundservice eller Internetbutiken gäller Distans- och hemförsäljningslagen. Du har ångerrätt i 14 dagar från det att du mottagit produkten. Ångerrätten går förlorad om du använder produkten genom att till exempel ringa, ta bilder, skicka sms eller surfa. Vänd dig till Telenors Kundservice om du vill ångra ditt köp.
Är köpet gjort via Telenor First gäller öppet köp i 14 dagar när du tecknat eller förlängt avtal tillsammans med mobiltelefon eller modem. Möjligheten att utnyttja öppet köp går förlorad om du bryter plomberingen och öppnar varans kartong. Vänd dig till Telenors Kundservice om du vill utnyttja öppet köp.
Är köpet gjort i en Telenorbutik har du ingen ångerrätt. Det är därför viktigt att du frågar försäljaren om du har några frågor om produkten eller avtalet innan du godkänner köpet.”
Det vill då säga att du inte skall köpa bredband från telenor. Eller hur?
Problemet här är väl att du inte själv tagit en bild av produkten innan du skickade in den. Låter som om detta är ett måste idag.
Du kan, å andra sidan, hävda att information inte givits
“Påföljd vid utebliven information
12 § Om en näringsidkare inte ger information i enlighet med 9- 11 §§, skall marknadsföringslagen (1995:450) tillämpas.
Information enligt 9-11 §§ skall därvid anses vara sådan information av särskild betydelse från konsumentsynpunkt som avses i 4 § andra stycket marknadsföringslagen.”
se https://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20000274.htm
Men det blir ju en salig härva av att kämpa med tingsrätten och advokater. Det går dock att fälla dem men då är du tvungen att ta i med hårdhandskarna. Det vill säga telenor är tvungna att bevisa du har åstadkommit skadorna.
Vad vi har lärt oss av detta är att inte tecka ett abbonnemang med telenor.
[…] Telenor […]
Hallå
Vill du använda din 50Mb lina till vad den är ämnad att användas till?
Vill du nyttja dagens streaming tjänster i form av Netflix, Spotify, Youtube, SVT Play o.s.v?
Här kommer information om varför du bör ta dig en funderare innan du tecknar mobilt bredband hos Telenor!
Efter uppskattningsvis 10 samtal till telenors bredbandssupport har jag äntligen fått dom att lämna ifrån sig information om vad FUP står för, och hur Telenor tillämpar det.
FUP, står för: Fair Usage Policy. FUP är något som Telenor förbehåller sig rätten att tillämpa när man överstiger en viss dataförbrukning per månad. Detta gäller inte bara Telenor, utan alla mobila bredband.
Låt säga att du hos Telenor, tecknar ett 4G premium abonnemang, och lägger till 100:- i månaden får du s.k. Fri Surf (helt missvisande). Nu pratar vi om Telenors mest kostsamma bredband. Då ges du rätten till att använda 85 GB i månaden, överstigen du den gränsen tillämpar Telenor FUP. Det innebär i praktiken att dom reducerar kundens lina ner till 0.5 mbps, m.a.o. stänger ner din lina. Detta gör dom under dygnets trafiktoppar som är mellan 16:00 – 24:00. Var femte dag gör dom en mätning, om du då fortfarande överstiger den tillåtna gränsen, räknad 30 dagar bakåt, fortsätter dom att stänga ner din lina mellan ovan nämnda tider.
För att inte bli begränsad måste du som kund under en 30 dagarsperiod ha en volym som understiger abonnemangsformens gränsvärde enligt “extremanvändningsregeln”. När din totala 30-dagarsvolym understiger volymen inträder ej spärren vid tider för högtrafik, dock kan det ta upp till 5 dagar efter dag 30 innan spärren släpper, detta för att mätningen sker i intervaller om 5 dagar.
Exempel: Även om du efter 31 dagar ligger under gränsen kan det dröja till dag 35 innan spärren släpps. Detta då det är uppdelat i 5-dagars perioder.
Rörigt? Ja oerhört rörigt, och det förklarar också varför Telenors support själva har svårt att informera om detta, dom vet helt enkelt inte hur det fungerar, och villkoren ändras frekvent. Eller så är det så att dom väldigt ogärna delar med sig av denna information, för som jag er det är deras bästa abonnemangsform otjänlig.
85 GB kan låta mycket, men om man räknar på det så är det tvärtom.
Antalet streamingbaserade tjänster på nätet ökar ständigt, som jag nämnde tidigare har vi t.e.x. Youtube, SVT Play, Spotify, Netflix m.m. Tittar du på film via Netflix i 1280×720, ca 2 timmar per dag uppnår du bara där en förbrukning på 60GB (räknat 1Gb per timma film, netflix rekommenation). Lyssnar du på spotify ca 4 timmar (320Kbps)per dag har du en förbrukning på ca 17 GB i månaden o.s.v.
Varför tecknar man en 50Mbps lina? Jo för att ges möjligheten att t.e.x. se streamad film av god kvalitet.
Kan hända är detta är information som varje medveten surfare redan känner till, men jag gjorde inte det, och jag fick naturligtvis inte denna information när jag blev tillfrågad att teckna avtal med Telenor.
Istället slänger dom sig med termer som “Fri Surf”.
Som jag ser det är Telenors bästa bredbands alternativ helt otjänligt, dom säljer en produkt under namnet “frisurf”, men som i själva verket är väldigt begränsad. För att inte tala om deras support, där jag efter 45 minuter i kö, möts av totalt inkompetent personal.
Jag är väldigt besviken på Telenor, inte p.g.a att dom stänger ner min lina, utan att dom undviker att informera kunderna om deras “Fri Surf” policy.
/magnus
Stort tack för ditt inlägg Magnus. Mycket givande.
Ja, vi har inte heller någon direkt positiv erfarenhet av telenors support. Likadant är det riktigt att kritisera alla dessa dåliga marknadsföringsmetoder som används. Till och med comhem försöker lura dig på telefonabbonnemang genom att inte ge hela kostnaden till känna för det nya abbonnemang med hemtelefon i mobilen.
Bara en liten parantes. Du skriver 85 GB i månaden. Du måste väl mena 85 Gb. B=bit, b=byte, 1byte=8bit. Det vill säga att 85 GB= 85/8= 10,525 Gb. Eller, som du antagligen menade, 85 Gb=85×8=700GB per månad. GBPS=GigaBitPerSecond är hur många Gigabit du tar hem per sekund och Gb=Gigabyte är oftast mängden data du tar hem under, som här, per månad. Det är väldigt lätt att blanda ihop dessa förkortningar.
Tack ändå och glöm inte pressa en etta uppe på stjärnorna för det är väl det betyget du vill ge.
Jo, självklart menar jag 85Gb i månaden. Kan jag ändra på detta i efterhand?
Och för att ytterligare strö salt i mitt bredbandssår….
Dom grundar nedstängningen av min lina utifrån det dom kallar “extrem användning”, vill jag mer i detalj veta hur min dataförbrukning ser ut dom två senaste månaderns tvingas jag betala Telenor 198:-.
Trots att dom har detta digitalt måste dom av någon obegriplig anledning skicka detta med posten.
/magnus
Det är helt o.k nybb. Det ger mig jobb också om jag skall ändra mitt inlägg efteråt ;=). Vi förstår vad du menar. Vill du ändå ändra på inlägget efteråt klickar du på edit längst ner till vänster men det behöver du inte göra.
Ja, vi rekommenderar inte telenor precis.
Ge dem en “etta” uppe på stjärnorna högst upp i detta topic. Vi ger ju betyg till de olika bredbandsoperatörerna. Kan vara bra för andra spekulanter att se senare när de skall beställa bredband.
Hur är det med reklamation för dig? Vi ser två andra användare som har försökt avsluta sitt abbonnemang hos telenor men tvingats betala för att skicka tillbaka grejerna.
[…] Telenor […]
GP skriver idag om en yngre kille som tvingades teckna 7 2-års abbonnemang hos, bland annat, telenor och att de inte vill ge köparen rätt att stoppa avtalet. Nej, passa dig för telenor.