Telenor har funnits på den svenska marknaden i drygt 10 år. Man levererar bredband både via faxmodem, adsl, fiber och 3-4G. Vad tycker du om Telenors bredband? Får du vad du betalar för? Fungerar supporten? Skriv vad du tycker. Välkommen med ditt inlägg.

p5rn7vb
 

14 Responses to Telenor

  1. Berra skriver:

    Hör telenor har köpt en massa master av tele2. Jag hjälpte till med telenors 3 g på en labtop häromveckan. Tycker det är dåligt att datorn bara får 1,4Mbit i storstan när det gäller 16 Mbit 3G. Jag ger det en tvåa.

  2. pilegarden.se skriver:

    Tycker telenor klarat sig bättre än de flesta andra bredbandsleverantörer. Jag ger dem en fyra.

  3. Leif skriver:

    Hej!
    Jag gick på när en telefonförsäljare ringde mig i Juli-11 att hoppa på ett mobilt bredband hos telenor.
    Jag fick inte bredbandet att fungera trots väldigt seriös supportinsatts från telenor.
    Suportkillen rekomenderade mig till slut att använda mig av funktionsgarantin och skicka tillbaka grejorna.
    Vilket jag gjorde i originalförpackningarna.
    Idag får jag allt i retur och Telenor påstår att en innerförpackning fattas och att modemet har en repa!
    Telenor menar på att jag ska skicka tillbaka allt i nyskick.
    Jag har varit kund hos Telenor …alltid innan dess Europolitan, alldrig känt mig så blåst.

  4. drivrutiner.net skriver:

    tack för ditt inlägg Leif, ser dock du inte klickat stjärnor eller bedömning av telenor. Ser ut som en 1:a för dig. Mvh administration.

  5. Lasse skriver:

    Undrar hur det har gått för er? Har precis fått samma svar idag, att antingen ta och betala ca 3000 kr för att ersätta skadorna eller ta tillbaka utrustningen och betala månadsavgiften. Jag har klagat på dem och bett dem skicka bilder på mina repor.

    Så det ska jag få svar på imorgon

  6. drivrutiner.net skriver:

    Ja, enligt telenors hemsida om ångerrätt, se http://www.telenor.se/privat/kundservice/bestallningar/angerratt.html så skall du kunna skicka tillbaka grejorna inom 30 dagar. Sedan blir det lurigt telenor skriver
    “Hur och när gäller ångerrätten?
    Är köpet gjort via Telenor Kundservice eller Internetbutiken gäller Distans- och hemförsäljningslagen. Du har ångerrätt i 14 dagar från det att du mottagit produkten. Ångerrätten går förlorad om du använder produkten genom att till exempel ringa, ta bilder, skicka sms eller surfa. Vänd dig till Telenors Kundservice om du vill ångra ditt köp.

    Är köpet gjort via Telenor First gäller öppet köp i 14 dagar när du tecknat eller förlängt avtal tillsammans med mobiltelefon eller modem. Möjligheten att utnyttja öppet köp går förlorad om du bryter plomberingen och öppnar varans kartong. Vänd dig till Telenors Kundservice om du vill utnyttja öppet köp.

    Är köpet gjort i en Telenorbutik har du ingen ångerrätt. Det är därför viktigt att du frågar försäljaren om du har några frågor om produkten eller avtalet innan du godkänner köpet.”
    Det vill då säga att du inte skall köpa bredband från telenor. Eller hur?
    Problemet här är väl att du inte själv tagit en bild av produkten innan du skickade in den. Låter som om detta är ett måste idag.
    Du kan, å andra sidan, hävda att information inte givits
    “Påföljd vid utebliven information

    12 § Om en näringsidkare inte ger information i enlighet med 9- 11 §§, skall marknadsföringslagen (1995:450) tillämpas.
    Information enligt 9-11 §§ skall därvid anses vara sådan information av särskild betydelse från konsumentsynpunkt som avses i 4 § andra stycket marknadsföringslagen.”
    se http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20000274.htm
    Men det blir ju en salig härva av att kämpa med tingsrätten och advokater. Det går dock att fälla dem men då är du tvungen att ta i med hårdhandskarna. Det vill säga telenor är tvungna att bevisa du har åstadkommit skadorna.
    Vad vi har lärt oss av detta är att inte tecka ett abbonnemang med telenor.

  7. Nybb skriver:

    Hallå
    Vill du använda din 50Mb lina till vad den är ämnad att användas till?
    Vill du nyttja dagens streaming tjänster i form av Netflix, Spotify, Youtube, SVT Play o.s.v?

    Här kommer information om varför du bör ta dig en funderare innan du tecknar mobilt bredband hos Telenor!

    Efter uppskattningsvis 10 samtal till telenors bredbandssupport har jag äntligen fått dom att lämna ifrån sig information om vad FUP står för, och hur Telenor tillämpar det.
    FUP, står för: Fair Usage Policy. FUP är något som Telenor förbehåller sig rätten att tillämpa när man överstiger en viss dataförbrukning per månad. Detta gäller inte bara Telenor, utan alla mobila bredband.

    Låt säga att du hos Telenor, tecknar ett 4G premium abonnemang, och lägger till 100:- i månaden får du s.k. Fri Surf (helt missvisande). Nu pratar vi om Telenors mest kostsamma bredband. Då ges du rätten till att använda 85 GB i månaden, överstigen du den gränsen tillämpar Telenor FUP. Det innebär i praktiken att dom reducerar kundens lina ner till 0.5 mbps, m.a.o. stänger ner din lina. Detta gör dom under dygnets trafiktoppar som är mellan 16:00 – 24:00. Var femte dag gör dom en mätning, om du då fortfarande överstiger den tillåtna gränsen, räknad 30 dagar bakåt, fortsätter dom att stänga ner din lina mellan ovan nämnda tider.

    För att inte bli begränsad måste du som kund under en 30 dagarsperiod ha en volym som understiger abonnemangsformens gränsvärde enligt “extremanvändningsregeln”. När din totala 30-dagarsvolym understiger volymen inträder ej spärren vid tider för högtrafik, dock kan det ta upp till 5 dagar efter dag 30 innan spärren släpper, detta för att mätningen sker i intervaller om 5 dagar.
    Exempel: Även om du efter 31 dagar ligger under gränsen kan det dröja till dag 35 innan spärren släpps. Detta då det är uppdelat i 5-dagars perioder.

    Rörigt? Ja oerhört rörigt, och det förklarar också varför Telenors support själva har svårt att informera om detta, dom vet helt enkelt inte hur det fungerar, och villkoren ändras frekvent. Eller så är det så att dom väldigt ogärna delar med sig av denna information, för som jag er det är deras bästa abonnemangsform otjänlig.

    85 GB kan låta mycket, men om man räknar på det så är det tvärtom.

    Antalet streamingbaserade tjänster på nätet ökar ständigt, som jag nämnde tidigare har vi t.e.x. Youtube, SVT Play, Spotify, Netflix m.m. Tittar du på film via Netflix i 1280×720, ca 2 timmar per dag uppnår du bara där en förbrukning på 60GB (räknat 1Gb per timma film, netflix rekommenation). Lyssnar du på spotify ca 4 timmar (320Kbps)per dag har du en förbrukning på ca 17 GB i månaden o.s.v.
    Varför tecknar man en 50Mbps lina? Jo för att ges möjligheten att t.e.x. se streamad film av god kvalitet.

    Kan hända är detta är information som varje medveten surfare redan känner till, men jag gjorde inte det, och jag fick naturligtvis inte denna information när jag blev tillfrågad att teckna avtal med Telenor.
    Istället slänger dom sig med termer som “Fri Surf”.

    Som jag ser det är Telenors bästa bredbands alternativ helt otjänligt, dom säljer en produkt under namnet “frisurf”, men som i själva verket är väldigt begränsad. För att inte tala om deras support, där jag efter 45 minuter i kö, möts av totalt inkompetent personal.
    Jag är väldigt besviken på Telenor, inte p.g.a att dom stänger ner min lina, utan att dom undviker att informera kunderna om deras “Fri Surf” policy.

    /magnus

  8. drivrutiner.net skriver:

    Stort tack för ditt inlägg Magnus. Mycket givande.
    Ja, vi har inte heller någon direkt positiv erfarenhet av telenors support. Likadant är det riktigt att kritisera alla dessa dåliga marknadsföringsmetoder som används. Till och med comhem försöker lura dig på telefonabbonnemang genom att inte ge hela kostnaden till känna för det nya abbonnemang med hemtelefon i mobilen.
    Bara en liten parantes. Du skriver 85 GB i månaden. Du måste väl mena 85 Gb. B=bit, b=byte, 1byte=8bit. Det vill säga att 85 GB= 85/8= 10,525 Gb. Eller, som du antagligen menade, 85 Gb=85×8=700GB per månad. GBPS=GigaBitPerSecond är hur många Gigabit du tar hem per sekund och Gb=Gigabyte är oftast mängden data du tar hem under, som här, per månad. Det är väldigt lätt att blanda ihop dessa förkortningar.
    Tack ändå och glöm inte pressa en etta uppe på stjärnorna för det är väl det betyget du vill ge.

    • Nybb skriver:

      Jo, självklart menar jag 85Gb i månaden. Kan jag ändra på detta i efterhand?

      Och för att ytterligare strö salt i mitt bredbandssår….
      Dom grundar nedstängningen av min lina utifrån det dom kallar “extrem användning”, vill jag mer i detalj veta hur min dataförbrukning ser ut dom två senaste månaderns tvingas jag betala Telenor 198:-.

      Trots att dom har detta digitalt måste dom av någon obegriplig anledning skicka detta med posten.

      /magnus

  9. drivrutiner.net skriver:

    Det är helt o.k nybb. Det ger mig jobb också om jag skall ändra mitt inlägg efteråt ;=). Vi förstår vad du menar. Vill du ändå ändra på inlägget efteråt klickar du på edit längst ner till vänster men det behöver du inte göra.
    Ja, vi rekommenderar inte telenor precis.
    Ge dem en “etta” uppe på stjärnorna högst upp i detta topic. Vi ger ju betyg till de olika bredbandsoperatörerna. Kan vara bra för andra spekulanter att se senare när de skall beställa bredband.
    Hur är det med reklamation för dig? Vi ser två andra användare som har försökt avsluta sitt abbonnemang hos telenor men tvingats betala för att skicka tillbaka grejerna.

  10. Berra skriver:

    GP skriver idag om en yngre kille som tvingades teckna 7 2-års abbonnemang hos, bland annat, telenor och att de inte vill ge köparen rätt att stoppa avtalet. Nej, passa dig för telenor.

Set your Twitter account name in your settings to use the TwitterBar Section.

wp